Derde dag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu Derde dag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu

Derde dag

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

13 Juli 2017 | Sri Lanka, Anuradhapura

We hebben niet al te best geslapen, want god, wat was het warm. De ventilator stond op het hardst, de ramen open en we lagen zonder lakentje op bed, maar warm dat het nog was! 'S nachts werd Wijnand nog wakker van een soort geschreeuw, hij dacht dat er een aap bij ons raam zat. Gauw zijn bed uit en op apenjacht. De ramen dicht gedaan en ook gekeken bij de kamer van de kinderen. Stephan was ook wakker geworden van het geluid, maar het bleek de roepie-roepievogel te zijn. Om acht uur ging alweer de wekker. Vakantie betekent nu niet uitslapen hoor! Onze chauffeur voor de rest van onze reis zou ons om negen uur halen. Snel aankleden en ontbijten...helaas kunnen we dat niet zo goed.... snel zijn dan. Het ontbijt was buiten en ze verzorgen ons prima met vers fruit, omelet, geroosterd brood en thee. We ontmoetten dan ook Sadesh. Hij heeft een nieuwe bus bij zich en daar zitten we prima in. We rijden eerst naar een Hindoeïstische tempel. Daar krijgen Lauraine en ik een mooie rok aangemeten. We mogen geen foto's maken, maar van de voorkant mag dat gelukkig wel. Binnen is het er prachtig. Er zo zoveel te zien en we krijgen ook fruit. In de tempel zijn we met drie andere Nederlandse gezinnen. Twee mannen zien we later ook weer bij de safari. We rijden verder richting Anuradhapura en onderweg stoppen we bij een klein vervallen stalletje waar king coconut wordt verkocht. Dat zijn oranje kokosnoten. Een donker mannetje met dikke blote buik snijdt voor ons de kokosnoot. Met een rietje kunnen het sap opdrinken. Julian lust het niet en ook Lau trekt haar neusje ervoor op. Ik vind het ook niet erg lekker, maar drink stug door. Daarna wordt de kokosnoot doormidden gekliefd en schraapt het onooglijke mannetje de zachte kokos eruit. Hij wil Lau gaan voeren, maar dat weet ze mooi te ontwijken. Het smaakt niet lekker en ziet eruit als crème of witte snot. Ik probeer nog een paar hapjes, maar geeft het ook op. Het menneke zit nog twee keer even terloops aan mijn billen en probeert Lau nog even vast te pakken. We gaan snel de bus weer in. We rijden nu door naar het Wilpattu National Park. Onderweg vallen we allemaal inslaap. Als we eraan komen gaan we eerst lunchen, lekkere fried Rice en Noodles en patat met cola. De wc's zijn hier ook niet je van het, de vliegen moet je van je afslaan en verder nergens bij nadenken. We worden weggebracht in een open jeep en onze driver gaat mee. We rijden het park ik en we zien veel pauwen, mooie vogels en zelfs een beer. Ook herten, reeën, apen en kippen zijn veel te zien. Helaas zien we geen luipaard en olifant. Als we op de terugweg zijn en de chauffeur heeft er flink de sokken in, zie ik toch een luipaard. We stoppen en de luipaard komt uit het bos. We maken snel foto's en genieten van dit mooie bijzondere beest. Als we het park weer uitrijden, blijkt er in de buurt een olifant te lopen en daar rijden we ook nog even naar toe. Hij is wel ver weg, maar nu hebben we toch alles gezien!!! We hebben bijna vier uur in de jeep gehobbeld en zijn flink door elkaar geschud, maar het was het zeker waard. Met hoge snelheid rijden we in het donker weer terug naar onze bus. We zijn helemaal vies van het stof. Toch moeten we ook nog een half uur verder rijden naar ons hotel. Het verkeer lijkt nu nog erger te zijn. Onze chauffeur ontwijkt alle gekkies op de weg. Als we bij het hotel aankomen gaan we eerst douchen en daarna eten. We krijgen rijst met allerlei soorten curry gerechten. Veel te pittig voor ons. Toch eten we overal een beetje van, behalve Julian, die eet alles rijst. Later bestellen we voor hem nog wat patat. We nemen een toetje na en is het weer een mooie dag geweest. De kids hebben samen een eigen kamer en we hebben airco, dus we zullen zeker heerlijk slapen. Welterusten!