21 juli 2017 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu 21 juli 2017 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu

21 juli 2017

Door: Karim

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Juli 2017 | Sri Lanka, Sigiriya

21 juli, 11e dag vrijdag Kandy
Vanochtend hebben we weer heerlijk ontbeten. De eigenaren van de lodge hadden weer erg hun best gedaan. Wijnand, Lauraine en ik zijn ondertussen wel een beetje aan de dunne, maar overdag gaat het verder wel. Gelukkig hebben we pillen voor onze darmflora bij ons, zodat het hopelijk hierbij blijft. Mijn zware koffer wordt door de eigenaresse het pad omhoog getrokken en daar staat onze bus weer. Tegen half elf vertrokken we richting Kandy. Wat een kamikaze rijders zijn er onderweg. Er is 1 weg, geen zijwegen, en deze gaat dwars door de jungle heen. Aan de zijkanten van de weg staan huisjes, de meeste vervallen, vaak nog uit leem opgetrokken of afgetimmerd met stalen golfplaten. Er zijn tal van zelfgemaakte kraampjes langs de weg waar voornamelijk fruit wordt verkocht, maar ook wel wat kleding. Er duiken regelmatig piepkleine kruidenierswinkeltjes op. Als je langs de huisjes kijkt, dan kijk je zo de jungle in. Af en toe komen we in een dorpje, waar het een grote bende is. Gebouwen in aanbouw of totaal uitgewoond, grote reclameborden, veel verkeer, getoeter, veel mensen, schoolkinderen in uniform, regelmatig moslims, maar voornamelijk Srilankanen. De jonge mannelijke bevolking heeft korte broeken aan, maar de oudere loopt ook veel rond in sarongs. De schoolgaande meisjes hebben witte jurkjes aan en twee vlechten met strikken erin, witte sokken en witte schoenen aan. De jongens hebben vaak een korte blauwe broek aan, een witte blouse met korte mouwen en een blauwe stropdas. De jonge vrouwen hebben meestal een sarong of jurk aan, maar in Kandy zie je ook veel vrouwen met een donkerblauwe skinny jeans. Niemand loopt hier in korte rok of broek of shirts zonder mouwen, als je die ziet, dan weet je zeker dat het toeristen zijn. En daar wordt ook ongegeneerd naar gekeken.
Als we Kandy binnenrijden zien we een stad in opbouw/ verbouwing. We rijden langs de Temple of Tooth en een prachtig meer. Er is hier ontzettend veel verkeer. Ons hotel zit op loopafstand van het meer. Als we daar aankomen, ziet het er op het eerste gezicht een beetje haveloos uit. We krijgen een heel appartement met grote bedden en wij hebben een eigen slaapkamer. De kinderen slapen in de woonkamer. Alles voorzien van airco. We gaan eerst een wandeling maken langs het meer en bij het eerste de beste restaurant strijken we neer. We kunnen daar pizza's bestellen!!! Ze smaken heerlijk. We wandelen daarna nog wat, maar lang kan het niet duren, want om half vijf staat Sudesh alweer klaar. We vertrekken naar de Kandy dansers. In een oud theater met vele plastic stoelen gaan we op het balkon zitten en dan start veel getrommel, hoog gefluit (dat op kattengejank lijkt) en 11 volksdansen volgen. Wat zal ik hier eens over zeggen... Julian vroeg na de tweede dans of we al weggingen. We konden geen enkele melodie vinden in het getrommel en de dansers dansten ook niet synchroon, maar ze deden allemaal erg hun best. Aan het einde gingen twee dansers nog over hete kolen lopen. Na een uur was het afgelopen en bracht Sudesh ons naar de restaurantje waar we vandaag al eerder hadden gegeten. Na een klein hapje (en twee biertjes gekocht die in twee papieren zakken werden verstopt) wandelden we in het donker weer naar het hotel. Lekker douchen en we gaan relaxen en film kijken op onze grote bedden. Dit is meer Wijnands habitat... luxe dus.