20 juli 207 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu 20 juli 207 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu

20 juli 207

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Juli 2017 | Sri Lanka, Sigiriya

20 juli, donderdag, tiende dag
Vanochtend gingen we lekker ontbijten en we hadden aangegeven dat we niet een Srilankaans ontbijt wilden. We kregen nu meer brood en fruit, maar ook een aantal onbekende dingen en met suiker smaakte het prima. De thee is ook heerlijk. Na het ontbijt gingen we aan de wandel richting de Pidurangala rots. Het was 3,5 kilometer lopen, maar in de hitte viel het toch een beetje tegen. De Pidurangala is het broertje van de Lion Rock, maar vele malen goedkoper. De Lion Rock kost 30 euro per persoon en wij betaalden 3,50 euro per persoon (Julian was gratis). We hebben er ook maar een gids bij genomen van 1200 rp. Het was een hele klim en het eerste gedeelte moesten Lau en ik weer in doeken worden gewikkeld. Lauraine werd nu wel heel opstandig. Met gevloek en getier deed ze alles om. Julian en Lau hadden er al goed de balen van dat we de rots überhaupt gingen beklimmen en er naar toe gingen lopen. We moesten heel wat stenen, ongelijke trappen omhoog. Ik was ook al best snel buiten adem. Gelukkig mochten snel de sarongs weer af, het was het bloedheet. De klim duurde ongeveer een half uur en de gids vertelde onderweg over wat we tegen kwamen, zoals een uitgehakte liggende Boeddha. Het laatste stuk was lastig, omdat er geen trap meer was en we moesten klauteren over de rotsen. Gelukkig zag je niet de afgrond. De gids vertelde ons waar we onze voeten neer moesten zetten en hij trok ons de volgende rots op. Hierdoor was ik ook niet bang dat er iets zou gebeuren. Toen we uiteindelijk bovenop de rots stonden hadden een geweldig uitzicht over Sigirya en de Lion Rock. Op de Pidurangala waaide het heerlijk en helemaal toen we nog een stuk verder omhoog klommen. De gids nam ons steeds verder op de rots. Er was geen omheining, maar de rots was plat aan de bovenkant, dus je kan overal heen en weer lopen. We maakten mooie foto's en de gids had ook leuke ideeën om foto's te maken. We kwamen helemaal tot rust en genoten enorm van het uitzicht en de heerlijke wind. De terugweg ging natuurlijk een stuk makkelijker en toen we helemaal beneden kwamen trilde onze benen helemaal. Gelukkig konden we bij het piepkleine winkeltje koud drinken kopen. Een flesje voor 70 rp ( 40 cent)! We kochten ook wat crackers en met een tuktuk zijn we terug gereden. Stephan en ik in de nieuwe mooie tuktuk en de rest in een oude tuktuk, die aangeduwd moest worden. Voor 4 euro werden weer voor onze lodge afgezet. We konden ons even afspoelen en ons weer in de schone kleren hijsen, want om twee uur zou Sudesh hier staan om ons naar de Dambulla cave tempel te brengen. Weer moesten we een flink aantal trappen op. Boven mochten de meisjes weer bedekt naar binnen. Er waren 5 grotten en de eerste en oudste grot was 2100 jaar oud en hierin lag een slapende Boeddha, gehakt uit graniet. We hadden voor 5,50 euro een gids die ons in een half uur door de grotten leidde. De muur/grot schilderingen waren prachtig bewaard gebleven en ook de bijna 200 Boeddha's. De meeste waren gemaakt van graniet of hout. Lauraine kocht nog bij een verkoper een soort houten boek, waar verborgen vakjes in zitten. Vervolgens moesten we weer tig trappen naar beneden en toen had ik het ook wel gehad. Sudesh stelde nog allerlei activiteiten voor (waar hij commissie voor krijgt natuurlijk), maar wij wilden alleen nog maar naar een restaurant om te eten. Bij restaurant de Lion gingen we eten. Eerst hadden ze geen bier, want ze mochten geen alcohol schenken, maar niet veel later kon er toch stiekem bier geschonken worden ;)
We hebben weer lekker gegeten en ik was blij dat we thuis waren. Lekker douchen en om half negen mijn bedje in. Morgen naar Kandy.

Verstuurd vanaf mijn iPhone