29 juli - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu 29 juli - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Karin Akkerman - WaarBenJij.nu

29 juli

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 Augustus 2017 | Sri Lanka, Galle

Zaterdag 29 juli
Vanochtend is het bewolkt en dat komt goed uit, want we willen toch naar Galle. Bovendien is Stephan behoorlijk verbrand, ondanks continu insmeren, dus we kunnen ook niet naar het strand. Na weer een goed ontbijt, Julian eet maar weinig en al helemaal niets van het fruitbord, vertrekken we met Sudesh naar Galle. We moeten al snel weer plassen. Helaas zijn de eerste openbare toiletten gesloten, geen water. De mannen piesen wel in de struiken. Wij mogen later bij de schildpaddenboerderij. Onderweg zien we nog paalvissers en nemen daar een aantal foto's van, maar wel even betalen hoor (300 rp). Het weer klaart op en we rijden de hele weg langs de zee en het strand. We zien wel vaak kleine begraafplaatsjes, want hier heeft de Tsunami in 2004 flink huisgehouden. Bijna heel Sri Lanka is getroffen.
Als we Galle binnenrijden zien we dat er een groot evenement gaande is, een cricketwedstrijd India tegen Sri Lanka....superspannend.
Galle is omgeven door een fort en we rijden de muren binnen. De Nederlanders hebben in de 18-de het kleinere fort van de Portugezen veroverd en het flink uitgebreid. Dit fort diende als schokbreker tijdens de Tsunami en heeft daardoor minder erg huisgehouden. We worden afgezet en lopen het stadje binnen. Hè, hè, zegt Lauraine, eindelijk een leuk stadje dat er netjes uit ziet en leuke winkeltjes heeft. Het lijkt een beetje op de oude stadjes in Italië. Er zijn veel souvenierwinkeltjes, maar de mensen in Sri Lanka dringen je niet echt iets op. Galle staat bekend om zijn zilver en zie een leuk zilveren ringetje met een rood steentje en witte steentjes eromheen. Na bijna de helft van de prijs eraf gekregen te hebben, kopen we hem. We kopen ook nog voor weinig een houten olifantje als souvenier voor in de veranda. Bij een VOC museumpje lopen we naar binnen. Hier kan je ook zien hoe de edelstenen met de hand geslepen worden en worden gezet. We worden geleid naar de winkel waar het natuurlijk echt ook draait, de juwelierswinkel. De oude baas heeft een mooie hanger voor mij in gedachten. Ik hoef geen hanger, maar als hij hem mij laat zien, is deze toch wel heel mooi. Wijnand zegt dat ik hem moet nemen en iedereen is druk bezig om een mooi kettinkje te vinden en op maat te maken. Het is bloedheet en we dingen flink af.
We komen hier ook weer de twee gezinnen tegen met kleine kinderen.